Puisi : Sampah Berupa Mutiara

بسم الله الرحمن الرحيم


Ini cerita aku
Bukan perihal kamu
Ini soal hati aku
Maka diam dan pejam
Moga kalian faham

Ini kisah pada suatu masa
Katanya teman sehati sejiwa

Hey teman
Pada awalnya
Kau kata kau setia
Peneman jiwa
Tak kira masa

Mungkin
Mungkin aku buta
Kabur dengan janji setia
Terlalu bertimbun
Bersepah depan mata

Mungkin juga
Aku terlalu percaya
Dengan kata manisnya
Sampai aku lupa
Aku sudah diperdaya

Hey teman
Sudahkan kau lupa?
Ceritera kenangan kita
Hampir segala rasa
Kita ukir bersama

Sekarang
Aku dah tak gusar
Segala kenangan hampir pudar
Kerana aku dah sedar

Sesiapa saja
Yang kau rasa teman
Mereka datang kerana wang
Mereka datang kerana kesenangan

Tanya
Tanya mereka
Adakah teman untuk keikhlasan
Atau sekadar permainan perasaan

Dunia sungguh kejam

Aku lakarkan awan
Langit aku warnakan
Aku ingatkan kau pelangi
Rupanya mendung sebelum hujan
Semua awan kau hitamkan
Kau tinggalkan guruh
Dan petir yang saling bersambaran

Aku tunggu dengan tangisan
Masih menunggu sang bulan

Tiada
Harapan palsu saja
Hanya ada kemarau
Kemarau yang berpanjangan

Tipu
Kalau tak sakit
Hati menderita penuh perit

Untuk kau ingat
Sedar sebelum terlambat
Sebelum sakit dan penat
Sebelum hati turut tenat
Dengan permainan dunia tanpa ubat
Tamat


P/s: Puisi ini bermaksud konflik antara rakan yang masih belum reda. Ya,  ego yang menggunung antara mereka, perkara yang kecil diperbesarkan hingga menjadi api yang sedang membara. Awas!

Best Poems

بسم الله الرحمن الرحيم

     Have a nice day. Please raise your hand if you're really love to read poems. Here the poems that I wanna share. Enjoy your day!


Fire And Ice

Some say the world will end in fire,
Some say in ice.
From what I've tasted of desire
I hold with those who favor fire.
But if it had to perish twice,
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great
And would suffice.

By Robert Frost

Love After Love

The time will come
when, with elation,
you will greet yourself arriving
at your own door, in your own mirror,
and each will smile at the other's welcome,

And say, sit here. Eat.
You will love again the stranger who was yourself.
Give wine. Give bread. Give back your heart
to itself, to the stranger who has loved you

all your life, whom you ignored
for another, who knows you by heart.
Take down the love letters from the bookshelf,

the photographs, the desperate notes,
peel your own image from the mirror.
Sit. Feast on your life.
By Derek Walcott

6 Lonely Tears

First I shed a single tear because we are apart,
wanting nothing but to be with you, 
to make a brand new start

The 2nd tear I shed is a lonely tear indeed
my mind goes wild, my body goes numb
and my heart begins to bleed

The 3rd tear I cry wanting to feel your touch,
to taste your kiss and lips on mine, 
I want so very much

The 4th tear I cry thinking of you at night,
wanting you to hold me 
as I grip my pillow tight

The 5th tear I cry stains my pillowcase
my mind drifts off in la la land 
as I take us to that place

The 6th tear I shed my thoughts go very deep,
simply dreams of me and you 
as I drift off fast to sleep

By Angela Pilant

This Is A Daily Reminder

This is a daily reminder
To relax
To not get angry over small things
To stay calm 

This is a daily reminder
To be yourself
To not care what people think
To know you can be anything

This is a daily reminder
To love yourself
To not hurt yourself
To not work yourself up 

This is a daily reminder
That you are beautiful
That you are amazing
That you will succeed

This is a daily reminder
To always have hope
To have faith
To know everything will be okay

This is a daily reminder
That you have made it so far already
That you haven't given up 
That whatever you're doing is right
And that you are going to be amazing

Don't give up
Keep holding on and believing
By Nicolette

Hyperhidrosis

بسم الله الرحمن الرحيم


maksud

penyakit yang mana peluh akan keluar secara berlebihan, lebih daripada orang normal. Cara mudah faham, peluh yang keluar banyak dekat tapak tangan, ketiak dan kaki.

punca dan sebab

menurut doktor yang aku jumpa, dia kata punca hyperhidrosis ni disebabkan cemas, gemuruh, panik dan kalut. Peluh akan keluar secara tak stabil ketika sedang panik dan memberi kesan. Contohnya, kesukaran untuk menulis kerana tangan sering berpeluh.

cerita aku

aku pun tak tahu yang aku juga mempunyai hyperhidrosis. Well, aku ingat peluh berlebihan dekat tapak tangan, ketiak dan kaki tu perkara biasa. Aku admit, ketika exam paling aku cemas bila tangan aku berpeluh dan ketika aku menulis, makin banyak peluhnya keluar. 

hari rabu lepas, aku pergi ke klinik dan berjumpa doktor tentang ibu jari kaki aku yang kian membengkak. Mesti korang ingat cagukan? Taklah, doktor kata biasanya patient yang cagu datang satu kaki je bengkak. Aku both. Dia kata, dia pun bingung bila aku tayang kaki aku. 

Bila dia pegang kaki aku, dia tanya, "kenapa kaki berpeluh kuat ni? Tapak tangan berpeluh tak? Ketiak?" Aku katalah dah biasa kaki,tapak tangan berpeluh lebih. Ketiak aku tak kata sebab aku ingat dia bergurau .Padahal, ketiak aku pun berpeluh juga.

Kesian doktor tu, jumpa doktor dalam bilik lain, jumpa MA dan telefon doktor kat klinik 1Malaysia. Ramai gila masuk sebab nak tengok kaki aku. Lepastu, dia kata, kaki aku bengkak sebab peluh yang keluar menyebabkan terkumpul di celah-celah kaki aku mudah dijangkiti kuman. Sebab, aku pakai kasut hitam, stokin lagi dan dia suruh aku jangan pakai kasut kuat sangat sebab aku sering berpeluh. 

Setelah keluar bilik tu, MA jumpa kau, "adik sakit dekat mana?", then follow dia sebab nak buat pembedahan kecil atas kaki aku tu, aku muka selambe masuk dan duduk atas katil. Well, sebab aku nak sangat operate kaki aku tu, buang kuku je sebab peluh berkumpul di celah kuku pada ibu jari kaki aku. So, aku dah hilang kedua-dua belah kuku pada ibu jari kaki aku.

P/s: Hyperhidrosis maybe bahaya sebab boleh jadi macam aku. Aku rasa tak bahaya sangat sebab dia hanya peluh. Tunggu nanti aku jadi doktor la sebab aku pun tak tahu nak hurai macam mana.

Bro, nak tau tak?

بسم الله الرحمن الرحيم


     Nak tau tak? Apa itu sakit? Mungkin kau anggap lukanya biasa sahaja. Semua orang pun rasa sakit. Tapi, kalau luka dekat kulit, tunggu sebulan dah sembuh, tapi tinggal luka juga. Tapi kalau dah buat luka dekat hati, kau tau tak sakitnya bagaimana? Sebulan pun belum tentu sembuh, parut pun terus kekal.

   Sakitnya kau sapu dengan maaf. Maaf, kau anggap senang. Buat muka kesian dan aku maafkan. Tapi, kalau dah setiap hari, kau rasa ada maknakah maaf itu? Maaf kau seperti barang yang mahal, namun dilelong untuk aku membelinya dengan murah. Maaf, maaf dan maaf. Aku rasa maaf dah tiada langsung untuk kau.

    Memang mudah untuk kau cakap. Mudah sangat. Kalau sempat aku salin semuanya, mungkin boleh jadi novel. Barangkali. Dengan pujinya,hinanya, sedihnya, ketawanya dan penipuannya. Aku manusia, bila bermain dengan perasaan, siapa yang tak rasa sedih dan kecewa. Tapi, kau ada rasa?

    Nak tau tak? Mungkin semua manusia di sekeliling kau tolong kau sekarang, percaya kata manis yang dicampur perisa. Tapi, tahan lamakah? Kau menipu semata-mata untuk mendapat perhatian mereka. Kau ingat, mereka tiada akal untuk membezakan hitam dan putih.

    Aku tak kisah? Mungkin dulu aku manusia pertama dengar luahan hati kau. Sebab aku dapat rasa hati kau, aku dah banyak telan garam tentang hati. Masin, aku telan. Sanggup bro, untuk kau. Kau ada ke? Pahit sikit, masam sikit, terus buang. 

    Memang kelakar dan menyesal sebab kenal kau. Lagi indah dan aman jika kau tak pernah hadir dalam hidup aku. Muka kau akan aku ingat bro. Cara kau layan aku macam sampah, aku dapat hidu bau busuknya. Jangan kau ingat kau sembur bau wangi terus hilang bau asalnya itu. Tak bro, kau silap. 

   Kau pandang masa sekarang, masa lepas kau hanyutkan terus daripada sungai kenangan yang kau anggap kusam dan kelam. Masa akan datang, adakah kau tanam dalam lubang kegelapan, fikir bro. Fikir. Terima kasih atas masa silam. Aku kenang dan aku akan simpan dalam diari hati. Sudah aku balut bersama lukanya. 

P/s: Anggaplah aku ini manusia yang hancurkan hidup kau, sebab aku adalah sampah yang kau anggap.

Wordless Wednesday

بسم الله الرحمن الرحيم


     Assalamualaikum. Wordless kali ini aku ingin sentuh tentang aurat. Sebelum itu, aku bukanlah orang yang kuat agama dan ustaz namun aku ingin kongsi sedikit ilmu yang aku ada supaya dapat dikuasai oleh segenap masyarakat. Ramai kaum Hawa yang merungut, pakai tudung itu panas, menyusahkan. Siapa kita untuk menentukan apa yang Allah telah tetapkan? Tak perlu pakai tudung yang labuh jika tidak mampu. Tidak perlu pakai tudung yang mahal. Buat apa mahal jika aurat masih lagi terdedah. Pakailah tudung lepasi paras dada jika tidak mampu untuk sampai ke pinggang. Islam tidak membebankan, manusia yang menyusahkannya.

P/s: Islam itu sempurna, kita yang tidak.

The Script - Six Degrees Of Separation

بسم الله الرحمن الرحيم


You've read the books
You've watched the shows
What's the best way no one knows, ye
Meditate, get hypnotized
Anything to take it from your mind
But it won't go, ohhhh ohhh
You're doing all these things out of desperation
Ohhh ohhh
You're going through six degrees of separation

You hit the drink, you take a toke
Watch the past go up in smoke, ye
Fake a smile, yeah, lie and say that
You're better now than ever, and your life's okay
Well it's not, no
You're doing all these things out of desperation
Ohhh ohhh
You're going through six degrees of separation

First, you think the worst is a broken heart
What's gonna kill you is the second part
And the third is when your world splits down the middle
And fourth, you're gonna think that you fixed yourself
Fifth, you see them out with someone else
And the sixth is when you admit you may have fucked up a little

(Oh no there ain't no help, it's every man for himself)
(No no there ain't no help, it's every man for himself)

You tell your friends, yeah, strangers too
Anyone who'll throw an arm around you, yeah
Tarot cards, gems and stones
Believing all that shit's gonna heal your soul
Well it's not, no

You're only doing things out of desperation
Ohhh no
You're goin' through six degrees of separation

First, you think the worst is a broken heart
What's gonna kill you is the second part
And the third, is when your world splits down the middle
And fourth, you're gonna think that you fixed yourself
Fifth, you see them out with someone else
And the sixth is when you admit you may have fucked up a little

No there's no starting over
Without finding closure
You'd take them back, no hesitation
That's when you know you've reached the sixth degree of separation

Oh, no there's no starting over
Without finding closure
You'd take them back, no hesitation
That's when you know you've reached the sixth degree of separation

First, you think the worst is a broken heart
What's gonna kill you is the second part
And the third, is when your world splits down the middle
And fourth, you're gonna think that you fixed yourself
Fifth, you see them out with someone else
And the sixth is when you admit you may have fucked up a little

No, no, there ain't no help
It's every man for himself
You're goin' through six degrees of separation

No, no, there ain't no help
It's every man for himself
You're goin' through six degrees of separation

[x3: fading]
No, no, there ain't no help
It's every man for himself

You're goin' through six degrees of separation

1st of June

بسم الله الرحمن الرحيم


     Have a nice day with a nice month. June, please be nice .. Throw your sadness and fear a far as you can. Be fearless. We can do it. Make these school holidays awesome. Use the time properly as time and tide wait for no man. Forget the past and face up the future. 

P/s: Everyday we say hello and we say goodbye.