Wordless Frenemy

بسم الله الرحمن الرحيم

This sentence refers to frenemy.


     Frenemy? Tak kenal. Frenemy ialah Friend + Enemy. Dulu kawan sekarang lawan. That calls Frenemy. Suka cakap bukan-bukan. Suka buruk kawan. Akhir sekali, suka tikam belakang. Suka?

    Untuk Frenemy, awak tiada hati ke? Kalau ada, tolong jaga orang lain punya hati juga. Sakitnya tuh di sini! 

P/s: Frenemy salah satu sampah yang tidak perlu recycle.

Dengan siapa awak Haram bersalam.

بسم الله الرحمن الرحيم

     Sebagai orang Islam, batas - batas agama perlu kita jaga. Bersentuhan yang bukan Mahram membawa kepada dosa. Mungkin kita keliru dengan siapa patut kita bersalam dan tak patut kita bersalam. Jadi, saya ingin kongsikan gambar yang saya temui dan bagi saya gambar ini patut dikongsi untuk perkongsian semua.



P/s: Lelaki dan perempuan je ada. Pondan punya tak jumpa.

Crush?

بسم الله الرحمن الرحيم



     Crush? Ni bukan isu Candy Crush. Well, siapa tak tahu apa itu crush. Sebenarnya, aku pun tak tahu. Aku tahu benda ni apabila kawan aku cakap:

"OMG, crush lalu, bergegar tulang rusuk kiri"

     Agak menyampah! Mohon tekan butang off untuk vibrate supaya tulang rusuk tak bergegar bila crush lalu. Jadi, crush ni dapat dimaksudkan sebagai seseorang atau insan yang kita cintai. 

    Rasanya semua dah tahu bahawa Allah cipta perasaan jatuh cinta. Tapi, adakah Allah cipta percintaan sebelum nikah hingga menyebabkan zina? Zina tak perlu pandang jauh, zina hati sering kita buat even kita tak tahu. 

    Zina hati ni apabila kita lihat crush lalu , mata terus pandang dia, ambil tahu tentang dia, dalam solat tak khusyuk pun sebab asyik terbayang wajahnya. Allah ciptakah? Tak! Kita yang buat perkara ini. 

    Jatuh cinta itu takpe tapi jangan melebih-lebih. Sebab apa? Mula dari crush, lepastu minta mahu couple dan adanya yang ketiga hinggalah menjadi perkara tak senonoh. Pergaulan bebas, hukum entah ke mana. Ya, sebab tu banyak sangat kes pembuangan bayi.

    Allah dah cipta setiap manusia berpasang-pasangan. Jadi, buat apa nak sibuk. Jodoh kau tak lari kalau Allah dah tetapkan. Jodoh macam cermin, kalau kita macam ni, jodoh pun macam ni juga. Yang baik untuk yang baik, yang buruk untuk yang buruk. Jadi, sentiasalah berdoa untuk jodoh yang baik !

CIRI CIRI SEORANG PELAJAR CEMERLANG

mempunyai sahsiah dan peribadi yang unggul
- Seorang pelajar yang mempunyai peribadi yang unggul akan sentiasa menjaga hubungan baik sesama manusia tidak kira ketika bersama keluarga, guru mahupun rakan-rakan. Sebagai contoh, pelajar yang cemerlang sentiasa menghormati dan menyayangi guru mereka. Mereka juga sentiasa berlapang dada untuk membantu rakan-rakan dalam pelajaran. Sifat sombong dan angkuh tidak pernah wujud dalam kamus hidup seorang pelajar yang cemerlang. Mereka sentiasa mengamalkan sikap bermurah hati dan tidak pilih kasih dalam pergaulan dengan membeza-bezakan bangsa, agama dan prestasi akademik kerana menyedari bahawa setiap manusia adalah sama di sisi Allah. Sahsiah dan peribadi pelajar yang cemerlang yang unggul disenangi oleh orang di sekelilingnya kerana mereka tetap bergaul mesra kerana tidak bersikap seperti kera sumbang. Oleh itu, jelaslah bahawa pelajar cemerlang mempunyai sahsiah dan peribadi yang unggul

sentiasa mengikut ajaran agama
- Setiap agama di dunia ini menganjurkan manusia melakukan kebaikan tidak kiralah agama Islam, Kristian, Hindu mahupun Buddha. Pelajar yang cemerlang sentiasa menjadikan agama sebagai panduan hidup. Agama menjadi landasan yang paling ampuh dalam membentuk diri pelajar yang cemerlang seperti kata seorang cendekiawan, permulaan hidup seseorang manusia adalah mengenal Tuhan dan agamanya. Pelajar yang cemerlang akan sentiasa mempunyai nawaitu yang suci dalam setiap tindakan yang dilakukan oleh mereka. Sebagai contoh, seorang pelajar Islam yang cemerlang sentiasa menunaikan tanggungjawabnya terhadap Allah iaitu dengan menunaikan solat serta sentiasa berdoa untuk mencapai kejayaan. Oleh itu, jelaslah bahawa agama menjadi pegangan pelajar yang cemerlang agar mereka tidak terpesong daripada matlamat sebenar hidup di dunia ini serta seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.

menyedari hakikat bahawa masa itu emas dan tidak mensia-siakan setiap saat yang dimilikinya
- sentiasa mengisi masa terluang dengan melakukan pelbagai aktiviti yang berfaedah seperti membaca buku, mengulang kaji pelajaran, dan beriadah. Mereka juga menyediakan jadual aktiviti harian yang fleksibel agar aktiviti yang mereka lakukan seimbang daripada aspek jasmani dan rohani. Penyediaan jadual aktiviti harian amat penting bagi memastikan pelajar tidak hanya menghabiskan masa selama 24 jam di meja belajar sahaja. Pelajar yang cemerlang juga sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuan mereka dengan membaca buku sekiranya mempunyai masa yang terluang. Hal ini demikian kerana, mereka menyedari melalui pembacaan, mereka akan dapat meluaskan horizon pemikiran mereka dan seterusnya menjadikan diri mereka seorang pelajar yang cemerlang. Mereka juga sentiasa menyiapkan setiap tugasan yang diberi dan tidak menangguhkannya. Mereka juga tidak mengamalkan sikap seperti pahat dengan penukul dalam proses menuntut ilmu. Oleh hal yang demikian, jelaslah kepada kita semua bahawa pelajar yang cemerlang sentiasa bijak dalam mengisi setiap saat dan minit dalam kehidupan mereka agar tidak berakhir dengan penyesalan.

sentiasa memberikan tumpuan ketika guru sedang mengajar
- perhatian dan tumpuan yang diberikan menjadi salah satu medium pembentukan pelajar yang cemerlang di samping meningkatkan pemahaman mengenai subjek yang dipelajari. Sebagai contoh, seseorang pelajar haruslah memberi sepenuh perhatian dan fokus ketika proses pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan. Mereka harus menghargai setiap detik waktu dalam proses tersebut kerana masa itu ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya,maka ia akan memotong kita. Tumpuan dan perhatian pelajar di dalam kelas sahaja menjadi salah satu ciri pelajar cemerlang malahan dapat meningkatkan ilmu pengetahuan mereka dalam sesuatu subjek yang dipelajari. Tambahan lagi, sekiranya mereka menerapkan ciri yang berikut dalam diri mereka, mereka akan disenangi oleh para guru. Para guru akan berasa senang hati ketika mengajar seterusnya memberi keberkatan kepada pelajar tersebut untuk memperoleh kejayaan dalam pelajaran, peperiksaan bahkan dalam kerjaya mereka pada masa akan datang. Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa pelajar yang cemerlang sentiasa memberikan tumpuan semasa guru sedang megajar di dalam kelas.

mempunyai wawasan hidup
- wawasan hidup diperlukan supaya mereka sentiasa dapat mencapai segala cita-cita dalam hidup mereka. Sebagai contoh, mereka yang cemerlang sentiasa mempunyai sasaran dalam peperiksaan dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Selain itu, wawasan hidup mampu mengajar mereka erti berdisiplin dan bertanggungjawab dalam hidup berikutan mereka akan lebih teliti dan kreatif dalam menyusun masa belajar dan melakukan aktiviti seharian. Wawasan hidup merupakan ciri dominan pada diri pelajar cemerlang kerana apabila mereka berwawasan, mereka sentiasa berusaha gigih kerana yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang. Pelajar yang mempunyai wawasan juga lebih mengetahui hala tuju kehidupan serta tidak mudah berputus asa dalam kehidupan mereka. Walaupun mereka mungkin menemui kegagalan dalam sesuatu perkara, mereka tidak akan mudah bersedih malahan menjadikan kegagalan tersebut sebagai batu loncatan untuk berusaha dengan lebih gigih pada masa hadapan. Wawasan hidup juga mampu menjauhkan diri daripada sifat menangguhkan kerja dalam kalangan pelajar cemerlang. Setiap pekerjaan haruslah dilakukan hingga selesai, bak kata peribahasa, alang-alang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan. Sifat negatif tersebut tidak akan lagi menjadi penghalang kepada diri mereka dalam menempa kejayaan hidup. Oleh hal yang demikian, jelaslah bahawa pelajar yang berwawasan merupakan pelajar yang cemerlang

sentiasa aktif melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum
- melalui aktiviti kokurikulum di sekolah, bakat dan kebolehan para pelajar akan terserlah dan dapat terus digilap untuk mencapai kejayaan. Tamsilannya, para pelajar akan sentiasa melibatkan diri dalam sebarang aktiviti yang diadakan oleh unit beruniform, serta kelab dan persatuan seperti berkawad dan berkhemah. Dalam konteks ini, para pelajar bukan sahaja dapat menyihatkan tubuh badan mereka malah turut dapat mencerdaskan otak mereka kerana otak yang cerdas lahir daripada badan yang cergas. Para pelajar juga haruslah menyertai sebarang pertandingan bagi mengenal pasti potensi diri sama ada melalui unit beruniform mahupun akademik. Contohnya, pelajar yang cemerlang akan menyertai pertandingan yang dapat menguji minda serta pemikiran mereka seperti pertandingan perbahasan, forum dan catur. Oleh hal yang demikian, setiap pelajar perlu bergiat aktif dalam aktiviti kokurikulum untuk menjadi seorang pelajar yang cemerlang dan seimbang.


--COPYPASTE UNTUK KEBAIKAN