Pandai Tabur Janji . Sukar Untuk Tepati . Mudah Untuk Mungkiri

بسم الله الرحمن الرحيم


     Janji ! Memang sentiasa keluar dari mulut kita . Dan yang pasti , bukan semua kita tepati . Janji juga mempunyai maknanya . Janji ialah sebuah hutang yang kita ucapkan kepada seseorang atau diri sendiri yang pada dasarnya janji/hutang haruslah di tepati atau di bayar .

     Sedangkan hutang perlu dibayar walau tidak dituntut . Apatah lagi janji . Janji perlu ditepati walaupun tidak seseorang itu mengingatinya . Saya , Awak , Mereka pernah melalui perkara ini . Bukan dulu , sekarang pun masih dijanjikan dengan janji palsu sahaja . 

     Racun itu mudah diketahui orang tetapi ramai yang tertipu dengan kata-kata kerana ia dibungkus dengan gula-gula yang lebih manis dari racun. 


CERITA TENTANG JANJI YANG AKU HADAPI .

     Hari ini ( Rabu , 21 Mei 2014 ) , aku menanti kehadiran seseorang yang berjanji untuk membawaku ke tempat di mana kami akan menyambut Hari Lahir kawanku di Dewan Badminton . Apa menyedihkan lagi , duit diminta dari hari Ahad lagi . Kalau Rm1 tak apa lagi . Yang nak marah, kutip duit banyak dan berjanji untuk mengambilku ke sana .

    Setiap hari , memang akan dia mengatakan begitu . Aku hanya berkata 'YA' kerana aku tidak mahu bersangka buruk . Aku mengingatkan dia pada hari ini sebelum pulang ke sekolah. Dan yang pasti , dia berjanji seperti hari AHAD,ISNIN,SELASA yang lalu .

DIA :"Jangan risau , aku pergi petang ini , tetapi aku perlu pegi ke bandar dahulu"

AKU :"OK "

     Petang ini , pukul 2:30 tadi aku terlelap seketika . Pada pukul 3;30 , aku terus tersedar dari tidur dan aku pergi mandi . Solat Zohor dan bersiap untuk ke majlis itu . Tunggu! Tunggu! Tunggu! Tak sampai - sampai . Aku terus telefon kawanku yang lain untuk mendapatkan kepastian .!

Aku :"Hallo, mana ***? Dah lama aku tunggu ni"

Sarah :"Hallo, dia pergi bandar sekejap . Tunggu dulu"

Aku :"OK"

     Untuk mengisi masa senggang ini, aku menaip di blog sekejap . Siap satu entri . Pukul 5:15 , aku telefon lagi untuk kali kedua . Memang pelik . Lama pula ke bandar! Dah betul - betul naik bengang . Ada kawan bangang , pandai tabur janji , tak pandai nak kota . Duit aku dia makan , memang setan! Aku kenal kau kawan . Lepas ni , aku perlu berhati - hati dengan kau. MANUSIA JANJI PALSU ...

Aku :"Hallo, mana ***? Aku dah penat tunggu. 

Sarah:" Kitorang dah HAVE FUN! 

Aku :"TAk payah ambil akula . BErjanji bukan main baik . 

     Aku memang tak dapat kawal perasaan aku ketika itu . Memang rasa nak marah . Tak Apa aku redha diorang buat macam ini . Aku bukan boneka untuk mudah disakiti . Aku tahu ALLAH akan balasa balik apa yang dilakukan . Semua sama je . Aku bukan jenis balas dendam . Aku terima seadanya . Tetapi , ingin merawat ape yang diorang buat dekat aku memang susah . Aku memang sakit. Tak tahan! Pedih! 

     Setakat hari ini , lepas ini aku tak akan pergi mane - mane majlis seperti ini . Aku dan bosan dengan janji palsu . Kata sampai dekat dewan terus nak ambil aku . Bukan nak ambil , terus enjoy. Makan makanan berkaitan dengan duit aku . Ingat HALAL! Cakap bohong macam tu sekadar ingin pertolongan orang lain!

    Aku ingin bagitahu sesuatu , cukuplah berjanji kalau tidak pandai untuk tepati kerana kemuncak segala dosa ialah bohong. Dua perkara yang sentiasa mengiringi bohong ialah banyak berjanji dan banyak memberi alasan.