Kecewa Mulai Meresap Di Jiwa Kecilku .

بسم الله الرحمن الرحيم


     Hujan turun renyai - renyai membasahi bumi . Entah mengapa merasa seperti air mata ingin turun seperti air hujan ini . Sedih . Kecewa . Semua ada . Harapan yang ditaruh setinggi langit hancur berkecai seperti gelas kaca yang terhempas ke batu . Aku sudah buntu untuk memikirkan masalah ini . Usaha untuk memperoleh 9A masih sasa dan kukuh ketika menduduki peperiksaan pertengahan tahun baru - baru ini .

     Harapan ini musnah ketika aku mendapat kertas peperiksaan BAHASA ARAB yang hanya memperoleh 69% . Lidah aku seperti dihempap batu yang besar kerana terkejut melihat markah yang cukup - cukup makan sahaja . Namun , aku masih menaruh harapan . Mencapai 9A mungkin bukan rezeki ku lagi . 

     Hari ini , aku dikejutkan lagi dengan kertas peperiksaan BAHASA INGGERIS yang hanya mendapat sedikit juga . Dan yang pasti 73% . Belum dipastikan lagi . Aku mulai memikirkan perasaan ibu bapaku kerana mereka ingin melihat aku menggapai 9A atau 8A . Tapi , ini yang mampu aku bawa pulang . 

     Yang masih dinanti , kertas peperiksaan BAHASA MELAYU dan PENDIDIKAN ISLAM . Semakin kemuncak debaran jantungku untuk melihat markah ini . Prestasiku mungkin turut terjejas . Apa yang sudah berlaku pada aku? Masih bingung untuk memikirkan masalah ini , memikirkan masalah aku bersama guruku dan masalah aku dengan peribadiku ini . Sudah terhenti pemikiran ku untuk memikirkan jalan penyelesaiannya . 

MENURUT PENCERAMAH :

KETIKA MASALAH DATANG 
ALLAH TIDAK MEMINTA KITA 
UNTUK MEMIKIRKAN JALAN 
KELUAR SEHINGGA PENAT . 
ALLAH SWT HANYA MINTA 
KITA SABAR DAN SOLAT . 

     Aku bergantung pada ayat ini . Aku hanya redha dengan semua ini . Ini yang aku buat , ini yang aku peroleh . Mungkin Allah ingin menguji tahap kesabaran aku dengan cara ini . Aku faham . Aku terima seadanya . Abangku juga pernah berkata :

JANGAN MENARUH HARAPAN
TERLALU TINGGI .
NANTI KECEWA

    Aku menanti sahaja kehadiran ini . Jika Allah mengizinkan usaha aku selama ini . Takkan kemana . Walau aku memaparkan wajah yang terukir senyuman tetapi hatiku masih lagi terluka .